ciasta i ciasteczka

Gofry wegańskie, bez glutenu i bez laktozy

1/03/2016

Nareszcie! Już tak dawno nie było u nas gofrów i już nawet po cichu pogodziliśmy się z tym, że nie mamy co o nich marzyć. Bo przecież normalne gofry robi się z mąki pszennej, z mlekiem i jajkiem. Wtedy wychodzą chrupiące i puszyste. Moja wersja z mąki orkiszowej i bananów była nawet niezła, ponieważ całkowicie wegańska i pyszna w smaku, ale ponieważ orkisz nie wchodzi w rachubę w diecie bezglutenowej, mogliśmy o niej zapomnieć. Wprawdzie ja mogłabym je jeść, ale co to za jedzenie bez towarzystwa, więc w ramach solidarności czekałam cierpliwie, aż uda mi się pewnego razu znaleźć rozwiązanie na ten problem. Jak to było z tymi marzeniami? Podobno się spełniają? Jestem o tym przekonana i moje dzisiejsze gofry są na to małym dowodem. Otóż dzięki uprzejmości firmy Wrażliwe Smaki, specjalizującej się w sprzedaży produktów dla alergików i osób z nietolerancjami pokarmowymi mogłam wypróbować mąkę z bananów warzywnych, czyli plantanów. W ten sposób zaczęła się w naszej kuchni nowa era. Mąka ta jest lekka i ciasto z niej wyrasta bardzo dobrze. W smaku jest neutralna i ci, którzy nie lubią smaku bananów nie mają się czego obawiać, ponieważ banany warzywne nie przypominają smakiem tych popularnych słodkich. W dodatku jest bardzo gładka, co jest jej drugim, bardzo ważnym atutem. Wypróbowałam już bardzo dużo różnych mąk, ale wiele z nich jest zbyt ziarnista, więc wypieki mogą być nieco drapiące i szybko wysychać, albo zbyt ciężka i ciasto nie wyrasta, albo jedno i drugie.
Tak więc, jeśli musicie unikać glutenu, to jest mąka dla Was. Można dodawać ją do wszystkiego. Piekłam już chleb i kilkakrotnie robiłam gofry i za każdym razem wszystko było idealne. Zachęcam do wypróbowania, nie tylko bezglutenowców.

© Mariola Streim
© Mariola Streim



200 g mąki z bananów warzywnych (plantanów)
50 g skrobi kukurydzianej (można pominąć dodać 50 g więcej mąki z bananów)
1 łyżka margaryny roślinnej lub innego tłuszczu roślinnego
2 łyżeczki zastępnika jajka (można zastąpić łyżką mączki ziemniaczanej)
1 łyżeczka proszku do pieczenia bez glutenu
cukier waniliowy lub wanilia
500 ml mleka roślinnego*

Tłuszcz roślinny rozpuścić i odczekać, aby nie był bardzo gorący. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstego ciasta do naleśników, w razie potrzeby można dolać nieco więcej płynu lub dosypać nieco mąki. Piec w dobrze nagrzanej gofrownicy około 5 minut (czas może się różnić w zależności od rodzaju gofrownicy). Najlepiej studzić gotowe gofry na kratce, aby zachowały chrupkość. Najsmaczniejsze są jeszcze ciepłe z cukrem pudrem i sosem waniliowym, czekoladowym lub konfiturą. Jeśli okaże się, że jednak kilka zostanie (w co wątpię), można odgrzać je w tosterze.

* Zamiast mleka roślinnego można użyć 200 ml mleczka kokosowego i 300 ml letniej wody
lub 400 ml śmietany roślinnej i 100 ml wody.

wpis sponsorowany

You Might Also Like

13 Komentarzy

  1. Bardzo ciekawy przepis, a w szczególności zainteresowała mnie ta mąka z plantanów. Wprawdzie wiem, co to jest, natomiast do głowy by mi nie przyszło, że można z tego zrobić mąkę. Zresztą niestety w żadnym sklepie się z nią nie spotkałam. Ciekawa jestem jednak ogromnie, jak smakuje;)

    OdpowiedzUsuń
  2. no proszę, takiej mąki jeszcze nie miałam okazji próbować, może kiedyś natrafię na nią w jakimś 'wypasionym' sklepie :) gofry wyszły suuuper!

    OdpowiedzUsuń
  3. O!! To superowe! Ale u nas chyba jeszcze nie ma - przynajmniej ja jeszcze nigdzie nie widziałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow świetny przepis na pyszne i zdrowe gofry, a ta mąka bananowa mnie zaciekawiła, pierwsze słyszę o takiej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglądają obłędnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. z chęcią zjadłabym takie gofry!

    OdpowiedzUsuń
  7. Pysznie tu u Ciebie. Będę częściej ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyglądają perfekcyjnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobrze brzmi ta mąką z bananów, zapisuję do wypróbowania:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zachwycona głównym zdjęciem :). A i przepis bardzo ciekawy!
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :).

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny pomysł na wykorzystanie mąki z platanów! Gofry prezentują się naprawdę zachęcająco i bardzo apetycznie! Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku:)

    OdpowiedzUsuń
  12. W sam raz gofry dla mnie, jestem na diecie i się przydadzą

    OdpowiedzUsuń